Jaký je rozdíl mezi asymetrickými, symetrickými a směrovými pneumatikami?

Typy dezénů
Dezén pneumatiky se může svou strukturou velmi lišit. U pneumatik rozlišujeme 3 základní druhy dezénu podle toho, jak vypadá jeho struktura a drážky. S tím souvisí také jejich vlastnosti. Každý druh pneu má samozřejmě své výhody, ale i pár nevýhod. Nedá se tedy přesně říct, který z dezénů je nejlepší.
Směrové pneumatiky
Dezén směrové pneumatiky se ubírá do písmene V. Díky svému vzorku se někdy nazývají také šípové pneumatiky.
Montáž směrové pneumatiky
Směrové pneumatiky mají na bočnici označení směru rotace (nápis rotation nebo direction a šipku ukazující po směru jízdy). Směr otáčení pneu je nutné při montáži pneu dodržet, aby byly zachované správné jízdní vlastnosti pneumatiky.
Uprostřed dezénu se nachází široké žlábky, které velice dobře odvádí vodu a rapidně tak snižují riziko aquaplaningu i při vyšších rychlostech.
Naopak nevýhodou směrového dezénu je horší stabilita, slabší boční vedení a vyšší hluk.
Díky svým vlastnostem jsou vhodné nejen pro vozy střední třídy, ale i pro vozy sportovní. Tyto pneumatiky se mohou používat jen v jednom směru. Proto je na jejich boku vždy šipkou vyznačen směr rotace při jízdě vpřed. Při dodržení směru otáčení mezi sebou můžete pneumatiky libovolně měnit.
Symetrické pneumatiky
Dříve byl tento typ dezénu nejpoužívanější. Dnes ho najdeme u malých osobních vozidel. Symetrické pneumatiky se vyznačují svou tichostí a velkým kilometrovým výkonem. V současnosti ale většina výrobců preferuje asymetrický dezén.
Směr u symetrické pneumatiky není určen. Je tedy jedno, zda bude vpravo, vlevo, vpředu nebo vzadu. Umístění pneumatik můžeme střídat a tím prodloužit životnost pneu.
Asymetrické pneumatiky
Asymetrické pneumatiky se dnes používají nejčastěji. A to na všechy typech automobilů od nižších tříd až po sportovní a vysoce výkonné. Asymetrický dezén pneumatiky je rozdělen na dvě části, které zajišťují maximální přilnavost na suchých i mokrých silnicích. Výhodou asymetrického dezénu je krátká brzdná dráha a lepší vedení v zatáčkách.
Asymetrické pneumatiky: montáž
Vnitřní a střední část napomáhá záběru v zimě či na mokru, zatímco vnější část umožňuje ostré průjezdy zatáčkou na suché letní vozovce. Z tohoto důvodu je důležitá správná montáž asymetrických pneumatik, aby každá strana pneumatiky správně plnila svou funkci.
Pro lepší orientaci jsou tedy po stranách asymetrické pneumatiky označené zkratkami IN (inside) a OUT (outside).
- IN = vnitřní strana disku
- OUT = vnější strana disku

Při čelním pohledu na správně umístěné asymetrické pneumatiky si možná všimnete, že směr drážek na jedné pneumatice směřuje dopředu a drážky na druhé pneumatice působí, že couvají. Toto některé řidiče znejistí a pokouší se tak (nesprávně) jednu z pneumatik otočit.