Historie a přínos bezdušové pneumatiky

Větší rychlost jízdy si vyžádala inovaci: od dřeva ke kaučuku
Jakmile tažné vozy začaly nahrazovat automobily, začala docházelo k postupnému zvyšování rychlosti jízdy. Kola ze dřeva tak už nebyla schopná dodat dostatečnou odolnost ani komfort jízdy. Najednou bylo totiž potřeba tlumit podstatně větší množství energie a vibrací.
První pneumatiky vznikly díky dětské hře
Při vyztužení kol železnou ani ocelovou vrstvou k valnému zlepšení komfortu nedošlo. Prvním, kdo vyrobil pneu vzdáleně připomínající dnešní pneumatiky, byl John Boyd Dunlop v roce 1888. Chtěl tehdy usnadnit jízdu na tříkolce. Rozstříhal svou gumovou zástěru na pruhy a slepil z nich jakousi duši, kterou následně přilepil na dřevěná kola. Tříkolka rázem jela rychleji a plynuleji.
Pneumatiky s duší měly své mouchy
Dunlop následně svůj vynález zdokonalil a nechal si ho patentovat. První pneumatiky tedy ještě měly uvnitř duši. Pneumatiky s duší fungovaly poměrně spolehlivě, ale duše byly náchylné na defekt. Materiál duší se sice postupně zdokonaloval, ale problém s defektem zůstával poměrně častý.
Vznik a vývoj bezdušových pneumatik
Opravdu první bezdušové pneumatiky z dílny BF Googrich přišly na svět mnohem později, konkrétně roku 1947. Jejich hlavní předností byla mnohem větší odolnost proti proražení.
Díky odolnému vnějšímu plášti dnešní bezdušové pneumatiky lépe odolají nástrahám, jako jsou výmoly, patníky, ale i střepy a hřebíky. Možná se vám stalo, že jste ujeli desítky kilometrů, než zjistili, že máte v jedné z pneumatik zaražený hřebík. Ve většině případů jde navíc poté pneumatika opravit. Roli zde hraje místo a velikost defektu.
Jak poznat bezdušové pneumatiky?
Bezdušová pneumatika je označena písmeny TL (pneu tubeless). V dnešním segmentu osobních pneumatik jsou však bezdušové vlastně všechny, takže se žádné speciální označení bezdušové pneumatiky často ani nepoužívá.
Hlavní výhoda tubeless pneu
Když už zmiňujeme defekt pneumatiky, výhoda bezdušových pneu je právě ta, že jsou odolnější vůči proražení. A když už ji náhodou píchnete, tak i přes defekt většinou dojedete do vaší cílové destinace. Pneumatika s duší by se vám vyfoukla téměř okamžitě. Však to možná znáte z jízdního kola, kde se pneumatiky s duší používají dodnes. I zde se však začínají postupně uplatňovat tzv. bezdušáky.
Monitor tlaku v pneumatikách a runflat pneumatiky
Navíc dnes máme vymoženosti jako monitorování tlaku v pneumatikách, kdy vás samotné auto upozorní na ucházející kolo a run-flat pneumatiky, díky kterým můžeme omezenou rychlostí ujet ještě 80 km i v případě defektu.